Frågor och Svar

Beställning och betalning

Betalsätt
I vår webbutik kan du betala med Swish, betalkort, faktura och delbetalning. Betalningarna går via Nets betalmodul Easy. I vår lagerbutik i Tyresö kan du betala med Swish, betalkort samt kontanter.
Hur avbeställer jag min order?
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss så tar vi bort ordern. Om ordern redan är skickad så behöver vi kontakta DHL för en retur av ombudspaket. Paket till företag kan man som mottagare neka att ta emot så går paketet i retur till oss. Observera att kunden betalar för returfrakten samt eventuella extra avgifter från fraktbolaget.
Hur beställer jag?
Beställ via hemsidan klicka på ”Köp”, klicka sedan på ”Varukorg”, gå vidare ”Till Kassan” välj sedan ”Företag” eller ”Privat”. För privatkunder, efter att ha klickat i leveranssätt så väljer du ”Gå till betalning”. Du fyller i adress och betalning. Företag väljer ”Företag- Till Kassan” så kommer du till Checkouten. Där bestämmer du leveranssätt och fyller i adress samt klickar i ”Beställ”. Kunder som redan har konto loggar in och slipper fylla i adressuppgifter.
Hur hittar jag en del som passar?
På vår hemsida kan du söka med registreringsnummer och få förslag på passande delar. Ibland föreslås flera alternativ. Det är då produkter av olika prisklasser från samma eller olika tillverkare. Det går även att söka med originalnummer i sökrutan helt överst på hemsidan. Observerat att du behöver ta bort bindelsträck samt mellanslag, mao tecknen skall vara i en sammanhängande följd. Efter att en beställning lagts så kontrollerar vi med hjälp av registreringsnummer och originalkatalg att du beställt en del som passar din bil. Vi kontaktar dig förstås om något inte stämmer.
Komplettera eller ändra order
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss så hjälper vi dig.

Leverans

Ändra leveransadress
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss så kontaktar vi fraktbolaget. Observera att kunden betalar för eventuella extra avgifter från fraktbolaget. Observera att privatkunder som betalar mot faktura och delbetalning måste ta emot paketet till sin hemadress. I detta fall går det inte att ändra leveransadress.
Byta vara
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss så skickar vi en retursedel. Observera att kunden betalar för returfrakten samt eventuella extra avgifter från fraktbolaget.
Delleverans
Vi levererar alltid hela leveransen på en gång.
Fraktbolag?
Vi använder DHL Freight i Sverige samt UPS för paket till Norge.
Fraktkostnader?
Fraktkostnader Sverige till Ombud (inkl moms): Upp t.o.m. 5 kg SEK 103, 5-7 kg SEK 126, 7-9 kg SEK 171, 9-12 kg SEK 209, 12-15 kg SEK 248, 15-20 kg SEK 289, 20-30 kg SEK 325, 30-40 kg SEK 395 samt 40-50 kg SEK 599.

Fraktkostnader Sverige Hemleverans (inkl moms): Upp t.o.m. 5 kg SEK 203, 5-7 kg SEK 226, 7-9 kg SEK 271, 9-12 kg SEK 309, 12-15 kg SEK 348, 15-20 kg SEK 389, 20-30 kg SEK 411, 30-40 kg SEK 537 samt 40-50 kg SEK 699.

Fraktkostnader Sverige Företag (inkl moms): Upp t.o.m. 5 kg SEK 153, 5-7 kg SEK 176, 7-9 kg SEK 221, 9-12 kg SEK 259, 12-15 kg SEK 298, 15-20 kg SEK 339, 20-30 kg SEK 361, 30-40 kg SEK 487 samt 40-50 kg SEK 649.

Fraktkostnader Norge (inkl moms): Upp t.o.m. 5 kg SEK 285, 5-7 kg SEK 323, 7-9 kg SEK 360, 9-12 kg SEK 430, 12-15 kg SEK 495, 15-20 kg SEK 595, 20-30 kg SEK 695, 30-40 kg SEK 795 samt 40-50 kg SEK 895 (omvandlas till NOK i webbutiken).
Leveranstid
Leveranstider skiljer från del till del. Generellt är det 1-3 arbetsdagar för lagervara som är beställd vardag innan klockan 13. För icke lagervara är det 7-10 arbetsdagar för lagervara som är beställd vardag innan klockan 13.
Retur
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt.

Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten. En förutsättning för ångerrätten är dock att varan är oanvänd och oskadad. Delar med montagepasta på tas inte i retur.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten.

Vid utnyttjande av ångerrätt eller retur, mejla oss alltid på info@fixabildelar.se eller ring 08-996996 senast 14 dagar efter det att du mottog varan/varorna som du vill returnera. Vi behöver alltid följande information av dig:

1) Ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan).
2) Namn och kontaktuppgifter.
3) Artikelnummer och antal på de produkter som önskas returneras.

Du måste få en bekräftelse från oss att returen är godkänd och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Returfrakten bokas av oss och vi mejlar en returfraktsedel till dig.

Returkostnaden för paket inom Sverige är den samma som för att skicka till dig. Vi drar av returfraktkostnaden vid krediteringen. Kunden har ansvaret för varan till dess att den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller till paketutlämningsställen. För företag som handlar hos Fixa Bildelar Europa AB så tillämpas Köplagen.

För icke-lagervara debiteras returavgift på 30%.
Saknas varor i leveransen
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss. Det underlättar om du kan skicka bild på vad som fanns i paketet.
SMS-avisering
Privatkunder får SMS-avisering om deras leverans när paketet kommit till paketombudet. Även kunder som beställt hemleveranser får SMS-avisering för att kontakta DHL angående tidpunkt för hemleveranser.

Konto

Hur byter jag min e-postadress?
Du loggar in på ditt konto och ändrar e-postadress. Har du problem så kontakta gärna oss på Fixa Bildelar.

FixaBildelar

Adress till Fixa Bildelar
Vi finns på Vintervägen 62, 13540 Tyresö.
Garanti?
Garantin är normalt 24 månader men vi har även andra garantiperioder. Till exempel renoverade Turbos har 12 månaders garanti tid.
Kan jag hämta direkt på ert lager?
Ja, du kan hämta på vårt lager i Tyresö, Vintervägen 62, 13540 Tyresö.
Reklamation
Garantitiden är mellan 12 och 30 månader beroende på vilken tillverkaren är. Garantin gäller produktfel som funnits vid leverans.
Vid avgjorda garantiärenden står Fixa Bildelar för frakterna från och till kunden. Fixa Bildelar skall bekräfta att frakten betalas av företaget innan en retur kan ske.

Vid reklamation av katalysator skall avgastest göras av verkstad. Sänd in testresultat, utskrift från verkstaden, till Fixa Bildelar. Testresultatet skickas sedan till tillverkaren för analys. Har montagepasta använts framför katalysator (även lambdasondsanslutningar) är garantirätten förverkad.

För dieselpartikelfilter gäller att montageanvisningarna måste följas för att garantin skall gälla. Vid ej fungerande dieselpartikelfilter avgörs reklamationen av test i tillverkarens laboratorium.

Har montagepasta använts framför dieselpartikelfiltret (även tryckgivar- eller tryckgivarröranslutningar) är garantirätten förverkad.

Om ni har något problem med vår produkt kontakta oss direkt. Fixa Bildelar ersätter ej kostnader för verkstadskostnader som felsökning, diagnostisering
Sök paket genom kollinummer
När vi skickat din order så får du också ett mail med kollinummer/trackingnummer. På DHL Freight kan du spår ditt paket: https://www.dhl.com/se-sv/home/sparning.html
Telefonnummer till Fixa Bildelar
08-996 996
Öppettider på kundservice
Öppet vardagar 8-17 (lunchstängt 12-13)

Finns din fråga inte besvarad ovan? Skriv gärna till oss via kontaktformuläret här.

Vi samla och svarar på vanliga allmännyttiga frågeställningar här ovan.

To Top