Frågor och Svar

Här har vi samlat återkommande frågor och svar relaterade till köp och utbud på fixabildelar.se.

Beställning och betalning

Betalsätt
I vår webbutik kan du betala med Swish, betalkort, faktura och delbetalning. Betalningarna går via Dinteros betalmodul.

I vår lagerbutik i Tyresö kan du betala med Swish, kort samt kontanter.
Hur avbeställer jag min order?
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss så tar vi bort ordern.

Om ordern redan är skickad så behöver vi kontakta DHL för en retur av ombudspaket.

Paket till företag kan man som mottagare neka att ta emot så går paketet i retur till oss.

Observera att kunden betalar för returfrakten samt eventuella extra avgifter från fraktbolaget.
Hur beställer jag?
Beställ via hemsidan.

Hitta först den produkt du vill köpa - detta kan göras via sökningar på registreringsnummer, originalnummer eller artikelnummer, klicka på ”Köp” under produkten ifråga, klicka sedan på ”Varukorg”, gå vidare ”Till Kassan” och välj ”Företag - Till Kassan” eller ”Privat - Till Kassan”.

Vid checkout väljer ni leveranssätt, fyller i person och adressuppgifter, väljer betalningsmetod, och slutför sedan er order.

Kunder som redan har konto loggar in och slipper fylla i adressuppgifter.

Ni bör få orderbekräftelse snart efter order.
Hur hittar jag en del som passar?
På vår hemsida kan du söka med registreringsnummer och få förslag på passande delar.

Ibland föreslås flera alternativ. Det är då produkter av olika prisklasser från samma eller olika tillverkare.

Det går även att söka med originalnummer i sökrutan helt överst på hemsidan. Observera att du behöver ta bort bindelsträck samt mellanslag, mao skall tecknen vara i en sammanhängande följd.

Efter att en beställning lagts så kontrollerar vi med hjälp av registreringsnummer och originalkatalg att du beställt en del som passar din bil.

Vi kontaktar dig förstås om något inte stämmer.
Komplettera eller ändra order
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss så hjälper vi dig.

Leverans

Ändra leveransadress
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss så kontaktar vi fraktbolaget.

Observera att kunden betalar för eventuella extra avgifter från fraktbolaget.

Observera att privatkunder som betalar mot faktura och delbetalning måste ta emot paketet till sin hemadress. I detta fall går det inte att ändra leveransadress.
Byta vara
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss så skickar vi en retursedel.

Observera att kunden betalar för returfrakten samt eventuella extra avgifter från fraktbolaget.
Delleverans
Vi levererar alltid hela leveransen på en gång.
Fraktbolag?
Vi använder DHL Freight i Sverige samt UPS för paket till Norge.
Fraktkostnader?
Fraktkostnader Sverige till Ombud (inkl moms): Upp t.o.m. 5 kg SEK 115, 5-7 kg SEK 140, 7-9 kg SEK 180, 9-12 kg SEK 220, 12-15 kg SEK 260, 15-20 kg SEK 300, 20-30 kg SEK 350.

Fraktkostnader Sverige Hemleverans (inkl moms): Upp t.o.m. 5 kg SEK 215, 5-7 kg SEK 240, 7-9 kg SEK 280, 9-12 kg SEK 320, 12-15 kg SEK 360, 15-20 kg SEK 400, 20-30 kg SEK 450, 30-40 kg SEK 550 samt 40-50 kg SEK 700.

Fraktkostnader Sverige Företag (inkl moms): Upp t.o.m. 5 kg SEK 165, 5-7 kg SEK 190, 7-9 kg SEK 230, 9-12 kg SEK 270, 12-15 kg SEK 310, 15-20 kg SEK 350, 20-30 kg SEK 400, 30-40 kg SEK 500 samt 40-50 kg SEK 650.

Fraktkostnader Norge (inkl moms): Upp t.o.m. 5 kg SEK 310, 5-7 kg SEK 350, 7-9 kg SEK 390, 9-12 kg SEK 455, 12-15 kg SEK 520, 15-20 kg SEK 620, 20-30 kg SEK 720, 30-40 kg SEK 820 samt 40-50 kg SEK 920 (omvandlas till NOK i webbutiken).
Leveranstid
Leveranstider skiljer sig från del till del. Generellt är det 1-3 arbetsdagar för lagervara som är beställd vardag innan klockan 13.

För icke lagervara är det 7-10 arbetsdagar för lagervara som är beställd vardag innan klockan 13.
Retur
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt.

Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten. En förutsättning för ångerrätten är dock att varan är oanvänd och oskadad. Delar med montagepasta på tas inte i retur.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten.

Vid utnyttjande av ångerrätt eller retur, mejla oss alltid på info@fixabildelar.se eller ring 08-996996 senast 14 dagar efter det att du mottog varan/varorna som du vill returnera.

Vi behöver alltid följande information av dig:

1) Ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan).
2) Namn och kontaktuppgifter.
3) Artikelnummer och antal på de produkter som önskas returneras.

Du måste få en bekräftelse från oss att returen är godkänd och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Returfrakten bokas av oss och vi mejlar en returfraktsedel till dig.

Returkostnaden för paket inom Sverige är den samma som för att skicka till dig. Vi drar av returfraktkostnaden vid krediteringen. Kunden har ansvaret för varan till dess att den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller till paketutlämningsställen.

För företag som handlar hos Fixa Bildelar Europa AB så tillämpas Köplagen.

För lagervara debiteras returavgift 15%.

För icke-lagervara debiteras returavgift på 30%.
Saknas varor i leveransen
Skicka en mail till info@fixabildelar.se eller dagtid ring 08-996996 och meddela oss.

Det underlättar om du kan skicka bild på vad som fanns i paketet.
SMS-avisering
Privatkunder får SMS-avisering om deras leverans när paketet kommit till paketombudet.

Även kunder som beställt hemleveranser får SMS-avisering för att kontakta DHL angående tidpunkt för hemleveranser.

Konto

Hur byter jag min e-postadress?
Du loggar in på ditt konto och ändrar e-postadress. Har du problem så kontakta gärna oss på Fixa Bildelar.

Fixa Bildelar

Adress till Fixa Bildelar
Vi finns på Vintervägen 62, 13540 Tyresö.
Garanti?
Garantin är normalt 24 månader men vi har även andra garantiperioder. Till exempel renoverade Turbos har 12 månaders garanti tid.

Du hittar mer information om detta på produktsidan.
Kan jag hämta direkt på ert lager?
Ja, du kan hämta på vårt lager i Tyresö. Vintervägen 62, 13540 Tyresö.
Reklamation
Garantitiden är mellan 12 och 30 månader beroende på vilken tillverkaren är. Garantin gäller produktfel som funnits vid leverans.
Vid avgjorda garantiärenden står Fixa Bildelar för frakterna från och till kunden. Fixa Bildelar skall bekräfta att frakten betalas av företaget innan en retur kan ske.

Vid reklamation av katalysator skall avgastest göras av verkstad. Sänd in testresultat, utskrift från verkstaden, till Fixa Bildelar. Testresultatet skickas sedan till tillverkaren för analys. Har montagepasta använts framför katalysator (även lambdasondsanslutningar) är garantirätten förverkad.

För dieselpartikelfilter gäller att montageanvisningarna måste följas för att garantin skall gälla. Vid ej fungerande dieselpartikelfilter avgörs reklamationen av test i tillverkarens laboratorium.

Har montagepasta använts framför dieselpartikelfiltret (även tryckgivar- eller tryckgivarröranslutningar) är garantirätten förverkad.

Om ni har något problem med vår produkt kontakta oss direkt. Fixa Bildelar ersätter ej verkstadskostnader.
Sök paket genom kollinummer
När vi skickat din order så får du också ett mail med kollinummer/trackingnummer. På DHL Freight kan du spår ditt paket: https://www.dhl.com/se-sv/home/sparning.html
Telefonnummer till Fixa Bildelar Öppettider på kundservice
Öppet vardagar 8-17 (lunchstängt 12-13).

Finns din fråga inte besvarad ovan? Skriv gärna till oss via kontaktformuläret här.

Vi samla och svarar på vanliga allmännyttiga frågeställningar här ovan.

To Top