• kundsupport på 08-996 996
  • TELEFON & ÖPPETTIDER I LAGERBUTIK mån - fre 08:00-17:00
  • VI LEVERERAR TILL HELA NORDEN

Katalysator, DPF och Avgassystemsspecialisten.

08-996 996. Vardagar 8-17.

Priser i: 
På svenska    In English

Katalysatorn - Så fungerar den

Katalysatorn använder en kombination av ädla metaller och värme för att skapa en kemisk reaktion. Denna reaktion bryter ned skadliga gaser och gör dem mindre skadliga för omgivningen.

Katalysatorn består av är en keramisk kärna samt ett plåtskal. Kärnans struktur liknar en bivaxkaka. Dess litenhet gör att man får en yta som kan mätas i hundratal på celler per kvadrattum. På väggarna finns ädelmetaller såsom platina, palladium och rhodium. Runt kroppen finns ett skal av stålplåt. Mellan skalet och kärnan finns en beklädnad som expanderar när kärnan hettas upp. På så vis hålls kärnan alltid i rätt läge.

Temperaturspannet där en katalysator arbetar är 350-500°C. När katalysatorn når denna temperatur sker en kemisk reaktion medan avgasflödet passerar genom katalysatorns kropp. De skadliga gaserna kolmonoxid, kolväten och kväveoxider oxideras och kommer ut som vattenånga, koldioxid och kväve.

Montagetips!

Det är mycket viktigt att bestämma orsaken till att den gamla katalysatorn gick sönder.

Avgastest för 400-500 kronor kan visa på t.ex. trasiga lambdasonder eller felaktiga motorinställningar. De eventuella felen måste justeras innan den nya katalysatorn monteras. Risken är annars att samma fel uppstår igen.

Avgaspasta får ej användas på främre delen av katalysatorn. Avgaspasta smälter och täpper igen katalysatorkärnan. Vid all (mycket eller lite) användning av avgaspasta är garantin förverkad.

Det rekommenderas att byta lambdasond/sonder och packningar vid montage av ny katalysator. Lambdasonder skall bytas enligt tillverkarens anvisningar, ofta efter cirka 15.000-18.000 mil.

En försiktig inkörning av katalysatorn förlänger dess livslängd. Vi rekommenderar att fordonet körs på snabb tomgång i 10 minuter, alternativt 15 km i lugnt tempo.

Ljuddämparen

Det finns både mellan- och bakre ljuddämpare, som oftast sitter som andra samt tredje del i ett avgassystem. Dessa har till uppgift att dämpa motorljudet till acceptabla nivåer. Utan dämpning ligger ljudet på smärtgränsen för örat.

Två varianter av dämpning finns:

  • Genomströmning, där glasull i ljuddämparen tar upp tryckvågorna (avgasljudet).
  • Mekanisk dämpning, där avgasernas hastighet minskas genom att ledas i sicksack genom dämparen. Avgaserna har därmed "svårare" att hitta ut, och hastigheten på ljudvågorna sänks.

Höljet på ljuddämpare tillverkas bland annat av aluminiserad plåt eller rostfritt stål. Avgassystem kan vara uppdelade i sektioner eller hela. Fabriksmonterade avgassystem är ofta hela (i en del). Vid byte av någon del måste det gamla systemet kapas. Påkoppling av utbytesdelar görs oftast med fasta rörmuffar: en del av röret på utbytesljuddämparen.

Dieselpartikelfilter (DPF)

Vi har dieselpartikelfilter för de allra flesta dieselbilarna

Fixa Bildelar erbjuder antagligen Sveriges bredaste sortiment av nya partikelfilter till personbilar och lätta lastbilar. Alltid fabriksnya delar med två års garanti.

Du hittar partikelfilter till din /din kunds bil på vår hemsida, vår chat, eller via kontakt med våra säljare på 08-996 996. På hemsidan har vi synliga realtidsuppdaterade lagersaldon för våra storsäljande dieselpartikelfilter. De kan beställas med montagesats för leverans redan nästa dag i stora delar av landet. Vi levererar till våra kunder, privatkunder och verkstäder, i hela Norden.

Spara betydande belopp genom att handla från Fixa Bildelar. Vi har attraktiva priser då vi köper in direkt från de flesta av Europas många  partikelfiltertillverkare.

Vad gör dieselpartikelfilter?

Dieselpartikelfilter används för att filtrera bort sot och andra skadliga partiklar från dieselavgaserna. Vid vanlig körning omvandlar filtret en stor del av dessa partiklar till ofarlig CO2 via en process som kallas regenerering: temperaturen höjs, sotet oxideras, och förbränning av partiklarna påskyndas. Regenereringen kommer igång bättre vid längre körningar, men oavsett körvana blir filtret tids nog igentäppt och kan behöva bytas.

Våra dieselpartikelfilter tillverkas i följande material:

Kordierit (Cordierite) är det allra vanligaste materialet för dieselpartikelfilter, och används i en stor del av vårt sortiment. Det är ett värmetåligt, keramiskt material med god filtreringsförmåga, med enda nackdel att den har en relativt låg smältpunkt - 1200°C. Det har hänt att extremt igentäppta filter i detta material smält vid regeneration. Detta är dock väldigt ovanligt. Dieselpartikelfilter I kordierit är vanliga på eftermarknaden, samt i kombination med katalysatorer.

Kiselkarbid (Silicon Carbide) är ett dyrare material som används i vårt finare sortiment. Det är en förening av silikon och kol, och har en smältpunkt på hela 2700°C. Kiselkarbid har även 99% filtreringseffektivitet. Dom används vanligtvis till originaldelar samt katalyserande dieselpartikelfilter.

Sök efter dieselpartikelfilter till din bil

Använd vår sökfunktion nedan för att se om vi har dieselpartikelfilter till just din bilmodell. Om du inte hittar vad du söker efter, hör av dig så hjälper vi till!

Tips på sökterm kan vara exempelvis: bmw dieselpartikelfilter

 

 



Storsäljare





Monteringsguide

 

Fixa Bildelar Europa AB

Årsta skolgränd 16 C, 11743 Stockholm
Baksidan på 16-huset, kundparkering vid nedfart.

Postadress: Fixa Bildelar Europa AB, Årsta skolgränd 16 C, 11743 Stockholm.
Orgnr: 5568678832

MER OM FIXA BILDELAR

Sedan 2009 har vi sålt katalysatorer, ljuddämpare, dieselpartikelfilter och andra delar till avgassystem. Vi erbjuder delar av hög kvalitet till antagligen Sveriges bästa priser. Du kan spara upp till 50% jämfört med reservdelsbutiker i Sverige. Sök bland 23,000 delar och spara tusenlappar när du reparerar bilen.